Bez povoleného JavaScriptu není tento web plně funkční!

Téměř 150 hodin se naši žáci učili venku

  • Mgr. Kateřina Krutilová

Vloženo: 14. února v 10:42

Téměř 150 hodin se naši žáci učili venku

Základní škola Zbraslavice se v letošním roce zapojila do unikátního projektu „100 hodin venku“. Tento projekt, který motivuje pedagogické sbory a žáky, aby se vyučování přesunulo na školní zahradu, do okolí školy, do lesů nebo na jiná venkovní místa, přináší nový rozměr vzdělávání, který má za cíl nejen obohatit výuku, ale také posílit vztah dětí k přírodě.

Co všechno se žáci učili venku?

V průběhu prvního pololetí zažili žáci Základní školy Zbraslavice různorodé aktivity v mnoha předmětech. Řešili matematické úkoly v terénu, v českém jazyce procvičovali určování slovních druhů nebo slov s opačným významem, poznávali houby a horniny při hodinách přírodopisu, diskutovali o historických událostech v hodinách dějepisu, tvořili originální obrazy na sněhu, v prvouce se učili orientovat v mapě, poznávali okolí školy, místní firmy nebo se učili o čase a jeho měření. Příležitost učit se venku dala dětem větší prostor pro aktivní zapojení a podpořila jejich přirozený zvídavý přístup k učení.

Venkovní výuka a místně zakotvené učení pomáhá žákům budovat vztah k místu, kde žijí a více je propojuje s životem v dané obci. Děti se učí respektu k přírodě, rozvíjejí ekologické povědomí a stávají se zodpovědnějšími k životnímu prostředí.

Žáci ze 3.A si takto vybrali jako „své“ místo pro učení venku altánek u historické tvrze. V rámci výuky zde uklidili velké množství odpadků, vymýšleli, jak s místem seznámit ostatní spolužáky a motivovat je k tomu, aby toto pro ně důležité místo ostatní udržovali čisté.

Jaké výhody přináší výuka venku?

Učení venku má mnoho pozitivních aspektů. Zvedá spokojenost a náladu dětí, zvyšuje jejich imunitu a odolnost, rozvíjí kreativitu nebo posiluje vztahy mezi dětmi i s učiteli.

Možné překážky a výzvy

Počasí je jedním z hlavních faktorů, který může ovlivnit kvalitu výuky. Deštivé dny nebo mrazivé počasí a nedostatečné oblečení žáků mohou znamenat, že se některé aktivity musejí přesunout zpět do třídy. Dalšími výzvami mohou být logistické problémy, jako je zajištění materiálů pro venkovní výuku nebo zabezpečení bezpečnosti dětí při práci v přírodním prostředí. I přesto je ale výuka venku velmi cennou a pro děti obohacující zkušeností.

Základní škola Zbraslavice se tak rozhodla nejen připojit k tomuto projektu, ale i ukázat, že moderní výuka může vypadat i jinak – mimo školní lavice a na čerstvém vzduchu.

Galerie

Evropské strukturální a investiční fondy, Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání

Investice do rozvoje vzdělávání

Vzdělávací program pro učitele – výchovné poradce (CZ.1.07/1.3.48/02.0013)

Tento web využívá k poskytování služeb soubory cookies.

Více informací