Bez povoleného JavaScriptu není tento web plně funkční!

Evaluace primární prevence za školní rok 2024/2025

  • Mgr. Aneta Zdeňková

Vloženo: 9:56

Platnost do: 31. srpna 2026 v 23:59

Stručná evaluace primární prevence za školní rok 2024/2025

Primární prevence je nedílnou součástí vzdělávání našich žáků. Nejdůležitější je soustavná a dlouhodobá práce třídních učitelů, kteří formují vztahy ve třídě a stmelují kolektiv. Bezpečné prostředí ve škole i v každé třídě je základem pro minimalizaci rizikového chování.

Při tvorbě preventivního programu vycházíme z poznatků jednotlivých třídních učitelů a dalších vyučujících, každoročně je preventivní program přizpůsoben aktuálním potřebám  žáků. Program je zpracován na základě analýzy projevů rizikového chování v předchozím roce, mapování klimatu tříd a již zmíněných poznatků vyučujících.

Pro školní rok 2024/2025 jsme si stanovili několik cílů – předcházet šikaně, kyberšikaně a projevům rasismu, posilovat a rozvíjet zdravé vrstevnické vztahy, předcházet vandalismu a kriminalitě, dbát na dodržování zákona, předcházet zneužívání návykových látek včetně alkoholu a tabáku.

Tato témata jsou naplňována jednak zařazováním do výuky, kdy jsou využívány metody zážitkové pedagogiky a kritického myšlení, jednak využitím vzdělávacích programů externích organizací.

V tomto školním roce jsme navázali dlouhodobou spolupráci s organizací Prostor plus o. p. s., dále spolupracujeme s Týmem duševního zdraví a Policií ČR.

Žáci 6. třídy se v září zúčastnili adaptačního kurzu, který připravují proškolení pedagogové naší školy. Jedná se o vícedenní zážitkový program zaměřený na posilování vrstevnických vztahů a stmelování kolektivu.

Ve 2. třídě proběhl na žádost třídní učitelky program selektivní prevence, který se soustředil především na emoce a vztahy mezi žáky. Na tento program, který vedly lektorky organizace Prostor plus o. p. s., navázaly kolegyně školního poradenského pracoviště s dalšími dvěma programy. Ty se zabývaly rozlišováním reálného světa a světa fikce a tématem kamarádství.

Tým duševního zdraví pro 5. třídu připravil program s promítáním filmu Zuřivec a pro 8. třídy program s filmem Všude dobře, doma nejlíp. Oba programy jsou zaměřené proti domácímu násilí.

Pro 6. třídu jsme využili program Snooper od organizace Prostor plus o. p. s., ten je zaměřen na rozvíjení digitální gramotnosti, posilování vědomostí v oblasti kyberbezpečnosti a proti kyberšikaně.

Žáci 7. třídy absolvovali program selektivní prevence lektorovaný organizací Prostor plus o. p. s. Jednalo se o dvě setkání, jedno bylo směřováno na vztahy v kolektivu, druhé na závislosti a zneužívání návykových látek.

V 9. třídách proběhl program na téma zneužívání návykových látek nazvaný Tvoje cesta načisto, který v naší škole realizovala Policie ČR.

I tak muselo školní poradenské pracoviště řešit některé závažnější prohřešky proti školnímu řádu a projevy rizikového chování. Objevuje se kyberšikana, agresivní chování žákům vůči sobě navzájem a vapování. Zlepšila se situace ohledně zneužívání návykových sáčků, v letošním školním roce jsme ve škole žádný takový případ nezaznamenali.

Snažíme se vzdělávat i rodiče, kterým již tradičně nabízíme v rámci dubnových třídních schůzek besedu, letos byly připraveny lektorky z organizace Prostor plus o. p. s. povídat si o kyberbezpečnosti a digitální gramotnosti, ale zájem rodičů byl minimální.

Evropské strukturální a investiční fondy, Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání

Investice do rozvoje vzdělávání

Vzdělávací program pro učitele – výchovné poradce (CZ.1.07/1.3.48/02.0013)

Tento web využívá k poskytování služeb soubory cookies.

Více informací