Bez povoleného JavaScriptu není tento web plně funkční!

IROP_CZ_RO_B_C-RGB.png

Projekt Vybudování multimediální učebny (reg. č. CZ.06.4.59/0.0/0.0/16_075/0012237) je spolufinancován Evropskou unií. Cílem projektu je vybudování multimediální učebny. V rámci projektu bude pořízeno IT vybavení a nábytek a síťová infrastruktura.

IROP_CZ_RO_B_C-RGB.png

Stručná evaluace primární prevence

  • Mgr. Aneta Zdeňková

Vloženo: 19. září v 7:38

Preventivní program školy zpracováváme každoročně podle aktuálních potřeb žáků. Vycházíme především z analýzy projevů rizikového chování v předchozím roce, z mapování klimatu tříd a z vlastního pozorování učitelů.

Pro školní rok 2023/2024 jsme si stanovili několik cílů – předcházet zneužívání návykových látek včetně alkoholu a tabáku, předcházet šikaně a kyberšikaně, seznámit žáky s tzv. virtuálními drogami (smartphone, PC, výherní automaty apod.).

Těchto cílů jsme se snažili dosáhnout různými prostředky. Základem je dlouhodobé a trvalé působení třídních učitelů a dalších vyučujících. Tato témata jsou zařazována do výuky, zprostředkováváme žákům potřebné informace, zapojujeme je do aktivit, využíváme metody zážitkové pedagogiky i kritického myšlení. Obecně vedeme žáky ke zdravému životnímu stylu, rozvíjíme a podporujeme pozitivní sociální chování a psychosociální dovednosti žáků.

V loňském školním roce jsme využili certifikované programy, které u nás realizovali lektoři z projektu E-bezpečí. Tyto programy byly určeny pro žáky od 5. do 9. ročníku a byly zaměřené na kyberšikanu a sociální sítě. Ve spolupráci s projektem E-bezpečí jsme uspořádali také webinář pro rodiče. Zde jsme se ovšem setkali s velmi nízkým zájmem ze strany rodičů.

Žáci 5. až 9. ročníku absolvovali program zaměřený na téma domácího násilí, jedná se o selektivní primární prevenci probíhající formou přednášky, prezentace informací a interaktivní skupinovou diskuzí. U mladších žáků šlo o projekci filmu a následné aktivity k filmu Zuřivec, starší žáci pracovali s filmem Všude dobře, doma nejlíp. Díky této aktivitě se nám podařilo identifikovat některé ohrožené žáky. Tento program prováděly lektorky z Týmu duševního zdraví.

Pro žáky jsme dále uspořádali adaptační kurz (6. ročník, zážitkový program, všeobecná primární prevence), spolupracovali jsme s organizací Magdaléna, o. p. s. (7. ročník, interaktivní skupinová diskuze, zážitkový program, nácvik a trénink dovedností, všeobecná primární prevence), žáci na 1. stupni absolvovali program Agenti v utajení (všeobecná primární prevence, organizace Centrum Pochodeň).

Přes tyto všechny aktivity školní poradenské pracoviště řešilo některé závažné prohřešky proti školnímu řádu a projevy rizikového chování. Můžeme říci, že sledujeme pokles problémů s kyberšikanou, postupně dochází ke zlepšení situace ve vztahu ke zneužívání návykových látek, konkrétně nikotinových sáčků a elektronických cigaret a tzv. vapů. Vztahy mezi některými žáky a chování žáků vůči sobě navzájem i vůči pracovníkům školy nejsou na dobré úrovni, na tento problém se budeme nadále soustředit ve školním roce 2024/2025.

Evropské strukturální a investiční fondy, Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání

Investice do rozvoje vzdělávání

Vzdělávací program pro učitele – výchovné poradce (CZ.1.07/1.3.48/02.0013)

Tento web využívá k poskytování služeb soubory cookies.

Více informací