Bez povoleného JavaScriptu není tento web plně funkční!
Podzimní výprava ven se vydařila
Vloženo: 8. listopadu 2024 v 13:21
V úterý 5. 11. jsme vyrazili na naši první velkou výpravu. Učit se dvě hodiny venku už jsme vyzkoušeli, ale celé dopoledne pro nás byla výzva. A protože počasí nám vyšlo na jedničku a sluníčko ještě z posledních chvil hřálo, všichni si to moc užili a nikomu se nechtělo zpět do školy.
První hodinu jsme zahájili seznamováním a připomínáním společných pravidel. Na celé dopoledne se k nám připojila paní Šárka Mrňáková, která nás bude na našich výpravách provázet. Šárka má velké zkušenosti s učením venku a hned do naší posádky skvěle zapadla.
Jakmile jsme se seznámili, ujasnili si průběh dne a také si rozdali role v pracovních skupinách, čekal nás první úkol. Po cestě na naše místečko jsme sledovali, kde jsou kolem nás podstatná jména, přídavná jména a také místní názvy. Mnohdy jsme museli zastavit, abychom stihli vše zapsat. Někteří z nás ani netušili, kolik slov se na ulicích objevuje.
Po příchodu na naše místečko u tvrze následoval piknik a obří svačina. Naštěstí jsme měli velké zásoby teplého čaje, který nás v chladném ránu krásně zahřál. Důkladně posilněni jsme se mohli vrhnout na plnění úkolů v jednotlivých předmětech. V českém jazyce jsme opakovali přídavná jména a jejich opaky, v geometrii jsme opakovali vlastnosti přímky, bodu, způsoby jejich označování a vzájemné polohy. V prvouce jsme se věnovali našemu okolí, zamýšleli jsme se, co máme na našem místě rádi, co všechno bychom se zde mohli učit, co se nám tu naopak nelíbí a co my sami bychom mohli udělat, abychom ho zvelebili.
O další přestávce proběhl spontánní úklid okolí a nakonec jsme sesbírali šest pytlů odpadků. Děti byly úplně úžasné. Během společného sdílení už se zamýšlely nad tím, kdo sem také chodí, kdo tu vlastně nepořádek způsobuje a jak by se tomu dalo zabránit. Také si děti samy vymyslely, že by bylo fajn seznámit starší spolužáky s tím, že se tady chceme učit a chceme tu mít pořádek. Proto ve škole uspořádáme malou výstavu fotografií, které naše místečko přiblíží ostatním. A třešničkou na dortu je dopis majitelům, které chce třída poprosit o oficiální svolení, protože víme, že pozemek je soukromý (i když veřejnosti přístupný).
Tyto prvky z projektovéhon a místně zakotveného učení pomáhají žákům uvědomovat si, že každý z nás může přispět k vylepšení, případně ochraně našeho životního prostředí.